Thursday, December 2, 2010

3 LINE & REPO MAN

      Salam....
   Tajuk kali nie agak SENSITIF ckit,tapi aku cuba sedaya mungkin utk tidak menyentuh sentiviti mana2 pihak utk artikel ini.Kebelakangan ini aku sebagai seorg repossessor dapati TERLALU byk kereta yg tidak boleh ditarik kerana digunakan oleh ' ORG DALAM 'jg ahli2 04,08,12,21,24,dll...ini blm termasuk kereta yg dilindungi oleh repossessor sendiri yg menggunakan pelbagai sticker .Aku percaya perkara ini berlaku dr Perlis hingga ke Johor dan iannya bkn perkara yg pelik lg.
   Aku lebih suka menyentuh mengenai 3 /// & repossessor krn aku berada didlm kedua2nya.Jd lebih adil aku membincangkan perkara yg berkenaan " rumahtangga " aku.Sekarng seolah2 menjadi satu trend @ kebiasaan bg mana2 org yg menjadi " org dalam " menggunakan kereta tetapi sengaja tidak mahu membayar ansuran mkar tersebut kpd pihak Bank sedangkan mereka tahu hutang adalah sesuatu yg wajib dibyr mengikut hukum dalam agama Islam.
   Kadang-kala iannya berpunca dr org2 lama jg yg seolah2 menghalalkan perkara ini.Pd masa yg sama majoriti repossessor  berbangsa melayu adalah "0rg dalam " yg menyara diri,ank isteri bahkan ibu bapa dgn melakukan kerja menarik kereta.Adakah adil kita menggunakan alasan agama,bangsa & adik beradik utk mengelak dr membayar kereta & tidak ditarik?Aku yakin 100% iannya tidak adil kpd org yg tidak menyertai jemaah krn mereka menggunakan kereta & sekirannya tidak membayar ansuran blnan kpd pihak Bank kereta mereka boleh ditarik.Di manakah sumpah kita yg mkengatakan membela bangsa sekirannya bangsa kita ditindas dgn kereta mereka ditarik tetapi pd masa yg sama kereta ahli jemaah tidak ditarik atas kesalahan yg sama!
   Kita telah bersumpah untuk menjaga harta benda adik beradik tetapi tahukah kita selagi kereta tersebut tidak dijelaskan hutangnya sehingga selesai kereta tersebut adalah kepunyaan pihak Bank,sekirannya kita mati didalam hutang,anda sediri sudah arif apa jawapannya!!!Bagaimana pula dgn ahli jemaah yg berkerja sebagai penarik kereta ?adilkah kita menyekat periuk nasi mereka?Pernahkah kita bertanya kpd mereka sekirannya mereka kesempitan wang,tida beras dirumah,bil letrik, sudah dibyr ke blm?Terus terang aku katakan susah mencari 1 dlm 1000 pd saat ini ahli jemaah yg benar2 menunaikan tgjwpnya kpd ahli jemaah yg lain sekirannya ianya terjadi.Aku berani berkata begini kerana sudah beberapa kali aku masuk lokap hanya muka yg sama bertanya khabar & menghulurkan bantuan wlpun aku tidak pernah meminta.Sekirannya aku masuk lokap krn kesalahan yg benar2 aku lakukan & melanggar hukum hakam,aku redha krn iannya kesalahan aku & wajar menerima balasan,
    Aku berpendapat,di dalam hal ini apa salahnya sekirannya kita di pihak repossessor & pemilik kereta sama ada ahli jemaah @ bkn mengambil pendekatan " MENANG - MENANG".Repossessor mendapat gaji utk kerja yg dilakukan dan pemilik kereta boleh menggunakan semula kereta tersebut tanpa perlu berteggang urat,ugut mengugut atau sampai ke tahap bergaduh basar2an yg melibatkan ahli jemaah sendiri.Aku agak kecewa dgn apa yg berlaku dewasa ini,iannya seolah2 satu FATWA tidak rasmi mengatakan kereta " ORG DALAM " tidak boleh ditarik.Iannya terjadi kerana kurangnya penghayaan terhadap isi kandungan KHUTBAH BAIAH dan rasa ego bahkan menggangap ahli jemaah adalah satu kumpulan gengster & memiliki imuniti serta sentiasa betul.....Aduh,ceteknya pemikiran begini.Jgn lupa kita bersumpah dgn apa,apa khalimah yg dilafazkan,siapa yg menjadi saksi.Jgn kita dianggap sebagai mengamalkan sesuatu yg songsang oleh masyarakat luar akibat kealpaan & keegoaan kita sendiri.Sekirannya ini berlaku alangkah ruginya perjalanan hidup kita.Sekirannya kita menghayati sepenuhnya kemanisan didalam jemaah,waimah kita menggunakan apa sj gelaran baik,Pekida,Pewaris,Putera,30.36,77 atau apa2 sj seperti mana asal usul jemaah diwujudkan oleh Almarhum Paduka Ayahanda Pak Bong Isa maka kita akan menjadi lebih kuat,bersatu dan tidak boleh diganggu gugat oleh mana2 pihak.
    Apa yg mengecewakan aku,ada sebilangan kecil baik peringkat tertinggi hingga bawahan di dalam jemaah tidak mahu mengakui kebenaran fakta yg aku perkatakan diatas.Suka aku memetik sebuah kisah benar yg terjadi kpd Ayah Boss beberapa thn yg lalu ( ianya diceritakan kpd aku oleh salah seorng adiknya yg rapat )Pada masa tersebut Ayah Boss bersama-sama l.kurang 15-20 bj kereta dlm perjalanan menghadiri sebuah majlis telah ditahan kereta yg dinaiki oleh Ayah Boss sendiri oleh sekumpulan repossessor dgn tujuan utk menarik kereta yg dinaiki oleh Ayah Boss.Tetapi Ayah Boss bersikap gentelman dgn meberi kpd repossessor ini duit gaji sebanyak RM500 dan tidak memanjangkan hal ini.Sekirannya seorang yg berpengaruh seprti Ayah Boss boleh bersikap bertimbang rasa dan gentelman,kenapa kita tidak boleh menjadikan hal tersebut suatu tauladan?
   Aku jg menyusun 10 jari andai kata tulisan ini menguris perasaan mana2 pihak.Tetapi jgn kita lupa KEBENARAN KADANG KALA MENYAKITKAN......

No comments:

Post a Comment